בדידותו של עורך הדין החברתי

 

קרא עוד על עורך הדין

בדידותו של עורך הדין החברתי 

אתם שומעים את צמד המילים "עורך דין" ומיד מדמיינים עסקנים עשירים מעונבים במכוניותיהם המפוארות. כאלה שלא הייתם רוצים בתור החברים הטובים שלכם. אבל כשאתם צריכים לבחור עורך דין תחפשו דווקא את אותו אחד קריר, פני פוקר, שלא מעז להביע רגש והחליפה שלו מעומלנת למשעי.

למה בעצם? מי אמר שעורך דין לא יכול להיות מחוייך, רגיש, אמפאטי, כזה שמוכן להקשיב לקשיים ולצרות של הלקוחות שלו?

תופתעו לגלות שיש לא מעט עורכי דין שמוותרים על חיי היוקרה ובוחרים את הכיוון המקצועי שלהם מתוך ערכים, שליחות, אמון בבני אדם ורצון אמיתי לעשות שינוי. נשמע כמו בליל של קלישאות? לא עבור עורכי הדין החברתיים.

איפה הכסף?

למה לעורך דין המתמחה בתחום החובות לבחור לייצג את הצד החלש? את מי שבהגדרתו- "חייב"-יש לו קושי גדול לממן שכר טרחה? את מי שעל מנת לייצג אותו צריך להילחם מול מכונה משומנת היטב? למה כל כאב הראש הזה, כשאפשר לייצג בנקים, להוציא מכתבי התראה בסרט נע ולקבל שכר טרחה מכובד? למה לא לבחור את המקום שבו נמצא הכסף? התשובה לכך פשוטה למדי – כי רובנו מעוניינים לקום בבוקר לעבודה שמאפשרת לנו לעזור לאחרים ובסופו של דבר להוביל לשינוי.

"עבדתי במשרד מאוד גדול ומוכר כבא כוח המנהל המיוחד כחמש שנים", מספרת עו"ד מירית מועלם המייצגת חייבים מזה 5 שנים וחברה ב'קהילת דף חדש', על בחירתה לעבור מייצוג בעל תפקיד לייצוג חייבים. "התפקיד היה מעניין מבחינה מקצועית אבל עיקר העבודה הייתה לצד הנושים והרגשתי שהקשר הוא בלתי אמצעי. הנושים זונחים את החוב ולא תמיד הוא מעניין אותם, אני לא יכולתי לחטוא לתפקיד למרות שראיתי שהחייבים קורסים".

עורכי דין יכולים להוות חלק משמעותי בתהליך שעובר הלקוח שלהם, אשר מגיע אליהם בתקופה של מצוקה וקושי ועם מעט מאוד אמון באנשים או במערכות. בשלב זה חשוב שיהיה לצדם אדם שמסוגל להאמין להם ובהם, להקשיב לקשיים שלהם ולעזור להם להגיע למקום טוב יותר.

יד שנייה מרופא

עורך הדין החברתי בעצם מחבר בין המקצועיות והכישורים המשפטיים שלו לכישורים האנושיים שלו. נשמע מובן מאליו, לא? ובכן, זה לא תמיד כך.

גם בתחום הרפואה נראה מובן מאליו שמי שעוסק בבני אדם יתנהג אליהם ברגישות, לפני שהוא פותר את התחלואים הפיזיים. אולם לא תמיד הדברים היו כך – בעבר רופאים היו מעדיפים מטופל שלא יכול לדבר, להקשיב או להביע עמדה או אפילו כאב. היו מתייחסים לגוף בלבד ולא לכל סל המחשבות והרגשות.

עם השנים התפתחה ההבנה שיש צורך לטפל בתחום ה"bedside manners" וללמד רופאים כיצד להתייחס קודם לאדם שנמצא מולם ואחר לגוף כמכונה. ואנחנו, עורכי הדין, הרי עוסקים בבני אדם, במצוקות ובקשיים שלהם, בפחדים ובדאגות. איך אפשר לצפות מאתנו למשהו אחר מאשר רופאים?

"הקשר הבלתי אמצעי ביני לבין הלקוח, העבודה הישירה מולו והליווי הצמוד מאפשרים לי לעזור להם לפתוח דף חדש ועתיד טוב יותר", מסבירה עו"ד מועלם לגבי הערך המוסף שהיא מוצאת בייצוג חייבים.

מה לחובות ולערכים?

הדבר בולט במיוחד בתחום החובות, כאשר נדרשים לסייע למי שמתמודדים עם בושה גדולה סביב העובדה שהביאו את עצמם ואת משפחתם למצוקה כלכלית. עם קושי להודות בבעיה שלהם וקושי אף יותר גדול להחליט לפתוח בהליכי חדלות פרעון, שנתפסים כאות קלון של ממש.

עורך דין המייצג משפחה שנקלעה למצב של חובות בתום לב, משום שלא למדו התנהלות כלכלית נכונה או משום שעסק שניסו להקים קרס, לא יכול להיות עסוק בביקורתיות ושיפוטיות, שכן אלה יובילו את הלקוחות שלו לחוסר אמון. משבר אמון בין לקוח לעו"ד הוא הדרך הברורה לכישלון.

עורכי הדין החברתיים המתמחים בחובות נדרשים להביע אמפאטיה ולא לצפות מהלקוחות שלהם להתנהג כפי שהם עצמם מתנהגים. באחד התיקים שייצגתי טען בפניי הנאמן שלא ברור לו למה משפחה שנקלעה לחובות צריכה להחזיק אוטו, אם הוא עצמו נוסע לעבודה כל יום ברכבת. חשוב לציין שאותו רכב בן 15 שנים ששוויו פחות מ-10,000 שקל, משמש להסיע את שלושת ילדיהם למסגרות שונות ואת אבי המשפחה לעבודתו שמחוץ לעיר מגוריהם, שעה שהאמא צריכה להיות כל בוקר בעבודתה לפני השעה 7 בבוקר. קשה למדוד את ההתנהלות של המשפחה הזו תחת אותן אמות מידה שלנו עצמנו- שעה שאנחנו לא מתמודדים עם אותן נסיבות חיים, ובוודאי שהשיפוטיות כלפיהם לא תשיג שום תוצאה יעילה, להיפך.

"אני מבינה שאני מייצגת אנשים שלא בהכרח יכולים לשלם מיד את שכר הטרחה, אבל מה שאני עושה משנה להם את החיים וזה מאפשר לי לקום כל בוקר בתחושת סיפוק אדירה", מספרת עו"ד מעולם ומצליחה לתמצת את אחד הנדבכים החשובים ביותר בעבודתו של עורך דין מייצג חייבים – ההבנה שיש לו יכולת לעשות שינוי קריטי בחיי המשפחות שהוא מלווה, בכך שיסייע להם לא רק לפתור את בעיית החובות, אלא להימנע מלחזור לחובות על ידי סל כלים רחב שיש לו, וכשיבחר את הפתרון המתאים ביותר עבורם ולא בהכרח עבורו כמייצג.

לא לפחד מרגשות

"החייב הראשון שייצגתי ישב מולי ואמר לי שהוא רוצה להתאבד", נזכרת עו"ד מועלם. "היה לו עסק שהיה חלק מתאונת שרשרת בעקבות קריסה של עסק אחר. שנה אחרי שהוא קיבל את ההפטר, הוא הגיע אליי לייעוץ סביב עסק שהוא פתח. הוא ממש פרח והבנתי איזה חלק משמעותי יש לי בשינוי של החיים שלו".

לדבר על רגשות זה לא פשוט כשעוסקים בחוק. הנטייה היא להתנתק מהרגש ולעסוק בסוגיה המשפטית בלבד, אלה שאינם חוששים לדבר על רגשות ומבינים שזה חלק בלתי נפרד מהתהליך מצליחים להביא תועלת משמעותית ללקוחות שלהם ולהפוך את הייצוג לסיפור הצלחה.

בעולם של משפט, חוק, סכסוכים והתנצחויות, לדבר על רגשות יכול להפוך אותך לבודד. אם היה לי שקל על כל פעם שעורך דין המייצג בנק או מנהל מיוחד אמרו לי "אני מאוד מעריך את הנחישות וההתלהבות שבהם את מדברת בשם הלקוחות שלך, אבל עם כל הכבוד, זה לא רלוונטי לענייננו", טוב נו, כנראה שהייתי מוצאת מה לעשות עם כל השקלים הללו. אבל זה לא היה משנה את האופן שבו אני מציגה את המצוקות של לקוחותיי ונאבקת למען זכויותיהם.

עורך דין שמאמין במטרה שלו, הוא מקצועי, עקשן, נלחם ולא מוותר.

'קהילת דף חדש' מורכבת מעורכי דין כאלה, שהחליטו לעשות מעשה וללכת עם הערכים שלהם עד הסוף. ושלא תטעו – ההצלחות שלהם נובעות אך ורק ממקצועיות בלתי מתפשרת. כי כשאתה מאמין לעומק במה שאתה עושה, אתה הופך כל אבן כדי ללמוד ולהכיר את כל הכלים שיאפשרו לעשות את זה על הצד הטוב ביותר.

מאמרים נוספים בנושא...

חוב ללא תחתית – חובות וחדלות פירעון בחברה הערבית

מחקר חדש של מרכז אדוה מפנה את הזרקור לבעיית החובות בחברה הערבית בישראל: כלכלת האשראי בישראל הולכת ופורחת, ואיתה צומחים חובות משקי הבית. אך לא כל החובות נבראו שווים: כפי שנבקש להראות במסמך זה, האוכלוסייה הערבית בישראל חשופה יותר למצוקה כלכלית. כך היא נדחקת לנטילת הלוואות מסוכנות בשוק האפור. הלוואות אלה קשורות לא אחת בפשע המאורגן, ומזינות אותו.

קרא עוד »

יישום חוק חדלות פירעון כפגיעה בזכות לקיום מינימלי בכבוד

במלאת חמש שנים לחקיקת חוק חדלות פירעון, נראה כי האופן בו הוא מיושם מרוקן אותו מהבשורה העיקרית שהוא נשא עמו, ופוגע בזכות לקיום בכבוד של חייבים הנאלצים להשתתף בהליך. כל הפרטים במאמר של עו"ד תומר רבינוביץ' מנכ"ל דף חדש ושל אופק חביב, בבלוג של מרכז מינרבה לזכויות האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן