שיווק עסק בזמן חובות כבדים

בעוד חברי בארגון החברתי "דף חדש" דואגים לכבות את השריפות המשפטיות ואת הבעיות העסקיות של עסקים קטנים עם חובות כבדים, אני אציע את הפתרון מהצד השני, הצד של בעל העסק. אנחנו מדברים  על פעולות פרקטיות שאתם יכולים לעשות כדי להגדיל הכנסות בעסק. כן, גם אם אתם בחובות גדולים כרגע ואין לכם תקציב בכלל.

כל עסק הוא שונה, ומצריך פתרונות שיווקיים שונים, אך אנסה לתת כאן את אלו עם המכנה המשותף הרחב ביותר. נסו לראות איך הפתרונות הללו יבואו לידי ביטוי בעסק שלכם. אנסה לשתף כאן את הפעולות עם האימפקט הכי גבוה.

לפני הכל, חשוב "לסתום את החורים" בדלי של העסק שלכם, או לפחות להיות בתהליך כזה, לפני שניגשים לחשוב איך מרימים את העסק שיווקית. אם אתם לא שם עדיין, או אם אתם חושבים לקחת עוד הלוואה, פנו אלינו, ל"דף חדש, ונעזור. נכון לכתיבת שורות אלו יש גם מימון מיוחד ליעוץ עסקי למי שנפגע כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל", אז נצלו זאת.

 

אז לעניינו – איך אנחנו מרימים את העסק מהקרשים?

חשוב להבין, שאין קסמים, יש עבודה קשה אך חכמה, החלטות מחושבות ונכונות להשיג את המטרות לאורך זמן. אז, איך משווקים עם תקציב נמוך או ללא תקציב שיווק בכלל?

 

  1. רשתות חברתיות – היכנסו לרשתות החברתיות – פייסבוק\אינסטגרם\טיקטוק – ואתרו את הקבוצות\משפיענים שהכי מתאימים לתחום העסק שלכם. בידקו לפני כן מה תנאי הקבוצה והאם ניתן לשתף את התוכן שאתם מעוניינים להעלות. במידה ויש ספק, שלחו הודעה לבקשת אישור מנהל. שתפו תוכן שיש לו ערך אמיתי, אל תנסו למכור את המוצר שלכם. נסו גם שלא לדבר על מחירים, לפחות לא מהמקום שמנסה למכור. כאשר אתם משתפים תוכן משמעותי, אתם מוכרים ערך. אם הקורא שלכם סיים את הפוסט או הוידאו ששיתפתם עם תחושה שהוא הרוויח משהו, הוא יזכור אתכם במידה ויהיה צריך את השירות שלכם או ימליץ עליכם לאחרים. לא משנה מה התחום שלכם, יש אנשים בצד השני שהיו רוצים לדעת עליו יותר.

למשל, אם אתם יועצי משכנתאות, האנשים שעומדים בפני לקיחת משכנתא היו ממש רוצים לדעת איך לתפוס את הבנק ביום הנכון שבו הסניף נמדד על עמידה ביעדים כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר. לכל בעל עסק יש את הידע הזה שנראה לו אולי מובן מאליו או אפילו כזה שהוא שומר לעצמו, אחרים יראו בזה ממש אוצר.

שתפו את התוכן כאילו הוא מיועד לאח או אדם חשוב, לא לחסוך ערך. אנשים מרגישים אותנטיות, נסו פשוט לתת כדי לעזור וזה יחזור אליכם.

  1. שותפות עסקית – אתרו לקוחות ומתחרים בעלי תחומים משיקים לשלכם וסכמו איתם על שותפות עסקית הדדית. לא במובן המשפטי כמובן, אלא ליצירת יחסי עבודה מיטיבים. גם המתחרים הגדולים ביותר שלכם יכולים להיות קולגות, גם הם מתמודדים עם קשיים ובעיות בעסק, אולי כאלה שאתם פותרים בקלות.

צרו מפה של שותפים עסקיים אפשריים, חישבו מה אתם יכולים להציע שיפתור להם בעיה, הרימו טלפון ופשוט דברו איתם. לדוגמה, אם אתם נגרים תוכלו להציע את שירותי ההתקנה שלכם לנגרים או חברות ריהוט אחרות.

 

  1. פודקאסטים – יש היום המון פודקאסטים בכל תחום שאפשר לדמיין. הכנסו לספוטיפיי או לכל פלטפורמת פודקאסטים אחרת ואתרו את הפודקאסטים הרלוונטיים לתחום שלכם. חישבו על נושא שיכול לעניין את בעל הפודקאסט ופנו אליו. לפני הפניה האזינו לתוכן שיש בפודקאסט שלו ונסו אולי לשלב בשיחה חלק מהתוכן שנחשפתם אליו. זה יעלה את הערך שלכם.

קהל מאזיני הפודקאסטים נחשב לקהל איכותי מאוד, והחשיפה שאתם מקבלים למישהו שהחליט להאזין היא ארוכה מאוד כיוון שהוא שלרוב הוא יעביר אתכם נסיעה שלמה. בסוף הנסיעה, הפכתם למומחים בתחום מבחינת המאזין שלכם שגם קיבל מכם ידע חשוב (ר' סעיף 1).

 

  1. שיווק במייל – עלות שהיא בין חינם לזולה מאוד, תלוי בגודל הרשימה שלכם ובכמות הפניות. במידה ויש לכם פרטי לקוחות עבר, תוכלו להשתמש ברשימה הזאת לצרכי שיווק. חשוב מאוד לקרוא לעומק את חוק הספאם לפני ואם משהו איננו מובן, התייעצו עם עורך דין שעוסק בתחום כדי להימנע מתביעות מיותרות.

אפשרות נוספת שתוכלו להשתמש בה בהקשר זה, היא ליצור סדרה של מיילים או סרטונים שימושיים. זה יכול להיות סידרה שמכילה טיפים קצרים ועד תוכן שיורד לעומק. העיקר שיהיה בעל ערך.

בצעו מיפוי של הלקוחות והציעו להם מוצרים משלימים למה שכבר רכשו מכם, רכישה חוזרת, במידה והדבר רלוונטי, או שירות חדש לגמרי שלא היה עד היום ויכול להתאים להם. זה הזמן גם להציע מוצרים חדשים וייחודיים שרלוונטיים למלחמה, לעונה או לאווירה הציבורית הרלוונטית.

 

  1. קהילה – תוכלו להקים קבוצת וואטסאפ לדיונים ושאילת שאלות. בתור מנהלי הקבוצה אתם המומחים. חשוב לתחזק את הקבוצה ולהיות פעילים שם. במידה ולא היא פשוט תפסיק להיות פעילה עם הזמן. לא מזמן וואטסאפ אפשרו פתיחה של ערוץ בו ניתן לשלוח תוכן בצורה חד כיוונית ללא אפשרות לתגובה או צפייה בפרטי המשמשים האחרים. זאת דרך זולה ויעילה מאוד לשמור להגדיל את כמות האנשים שמכירים את מה שאתם עושים ויודעים להעריך אתכם. אם קבוצת פייסבוק או פורום באינטרנט מתאימים יותר לאופי העסקי שלכם, תוכלו לשקול גם את האפשרות הזו.
  2. הפניות והמלצות – צרו קשר עם לקוחות עבר והתעניינו בהם, זאת יכולה להיות שיחת טלפון או הודעת ווטסאם אישית. נסו למצוא את הדרך האלגנטית והמתאימה ביותר, כך שירצו לרכוש וגם ימליצו עליכם לאחרים. ודאו עם בני המשפחה והחברים שהם יודעים בדיוק מה אתם עושים ונסו להכניס אותם לעולם שלכם. הם בתורם ימליצו ויפנו אליכם.
  3. מכרזים – עסקים רבים לא יודעים זאת, אבל עולם המכרזים לא מאיים כמו שחלקכם חושבים. זכייה אחת במכרז יכולה לשנות את כל העתיד של העסק. לא, אלה
  4. לא מכרזים מכורים כפי שחושבים, וגם אם אתם עסק של אדם אחד אתם יכולים לגשת למכרז. אדרבה, יש מקומות שבהם נותנים תיעדוף לספקים קטנים על מנת שיותר אנשים יוכלו ליהנות מהעוגה. הדרך הקלה להתחיל? תוכלו לפנות לאתרי מכרזים כאלו ואחרים, ברשויות מקומיות או במשרדי ממשלה, וכדאי גם לשקול הרשמה במשרד הביטחון.

 

  1. עמוד גוגל עסקי – פתיחה של עמוד גוגל עסקי, חינמי לחלוטין ועוזר לכם להופיע ללא תשלום בתוצאות החיפוש של גוגל. יעיל במיוחד אם העסק שלכם מקומי ויש עליו המלצות טובות ומרובות או לעסק שמאפשר רכישה באינטרנט. כאן תוכלו לפתוח עמוד עסקי בגוגל
  2. הצגת עדויות וסיפורי הצלחה – עדויות וסיפורי הצלחה הופכים את עבודת המכירה שלכם לקלה יותר. חשבו על זה – הרבה יותר קל לכם לרכוש מוצר מהמלצה. אם ההמלצה תהיה כאת שהלקוח שלכם יאמין לה, יש סיכוי גבוה שירכוש מכם. איך גורמים ללקוח להאמין? אוספים את ההמלצות בתוך פלטפורמה אמינה כמו איזור ההמלצות בפייסבוק או בעמוד הגוגל העסקי שלכם. משתדלים לציין ליד התמונה\וידאו את שם הממליץ ועיר מגורים. 
  3. השתתפות בוובינר – תוכלו לחבור למנהל קהילה כלשהו ולעשות ביחד איתו וובינר בתחום העסקי שלכם. חשוב להכין את החומר היטב מראש. אפשר גם לפרסם וובינר שלכם ברשתת החברתיות. הקהל מעריך השקעה וירצה לקבל ערך גבוה מהפגישה איתכם. גם אם היא בחינם. מצד שני, אם נתתם ערך גבוה יש סיכוי טוב שתקבלו לקוחות טובים שמאמינים בכם בסוף הוויבינר.

 

סקרנו כאן פעולות שתוכלו לבצע בעלות נמוכה מאוד או ללא עלות בכלל. יש כמובן עוד דברים שניתן לעשות – אנחנו מקווים שקיבלתם כמה רעיונות. אין קסמים, אבל עם עבודה נכונה תוכלו להרים את העסק שלכם בחזרה לגובה ולצאת מהחובות והצרות. חשוב להדגיש שוב ששום פעולה שיווקית לא תעזור לכם אם המבנה העסקי שלכם לא טוב. חשוב לטפל בזה קודם או במקביל לפעולה השיווקית. אם יש בעיה בעסק, צריך לפתור אותה וכמה שיותר מהר. היא לא תעלם לשום מקום, היא רק תלך ותחמיר.

לא התייחסנו לכלים כמו פרסום בגוגל ופייסבוק כיוון שברוב המקרים הם כרוכים בעלויות של אלפי שקלים. כאן דיברנו רק לפעולות בעלות נמוכה או חינמית לגמרי שתוכלו לבצע. ועכשיו קדימה, לעסק!

בהצלחה!

 

מאמרים נוספים בנושא...

חוב ללא תחתית – חובות וחדלות פירעון בחברה הערבית

מחקר חדש של מרכז אדוה מפנה את הזרקור לבעיית החובות בחברה הערבית בישראל: כלכלת האשראי בישראל הולכת ופורחת, ואיתה צומחים חובות משקי הבית. אך לא כל החובות נבראו שווים: כפי שנבקש להראות במסמך זה, האוכלוסייה הערבית בישראל חשופה יותר למצוקה כלכלית. כך היא נדחקת לנטילת הלוואות מסוכנות בשוק האפור. הלוואות אלה קשורות לא אחת בפשע המאורגן, ומזינות אותו.

קרא עוד »

יישום חוק חדלות פירעון כפגיעה בזכות לקיום מינימלי בכבוד

במלאת חמש שנים לחקיקת חוק חדלות פירעון, נראה כי האופן בו הוא מיושם מרוקן אותו מהבשורה העיקרית שהוא נשא עמו, ופוגע בזכות לקיום בכבוד של חייבים הנאלצים להשתתף בהליך. כל הפרטים במאמר של עו"ד תומר רבינוביץ' מנכ"ל דף חדש ושל אופק חביב, בבלוג של מרכז מינרבה לזכויות האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן